Konsultacja lekarska: internista w zakresie usług chirurgicznych, położniczych i psychiatrycznych

Jaki jest pożytek z książki poświęconej całkowicie konsultacyjnej medycynie wewnętrznej. Dlaczego miałby być na półce przeciętnego internisty, który będzie miał już jeden lub dwa ogólne podręczniki medyczne. Po przejściu od deski do deski tej przystępnej i czytelnej książki, odpowiadam, że będzie ona miała wiele zastosowań, a nie tylko dla generała już w praktyce. Studenci medycyny i lekarze rezydenci prowadzący rotacje konsultacyjne uznają to odniesienie za pomocne zarówno w ogólnych, jak i specjalistycznych konsultacjach. Dla konsultanta istnieje wiele przydatnych tematów, których nie można znaleźć w podręcznikach ogólnych: ocena zdrowego pacjenta w chirurgii ambulatoryjnej, specyfika przedoperacyjnego i pooperacyjnego leczenia choroby płuc, profilaktyka żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej oraz ryzyka i postępowanie choroby wątroby, żeby wymienić tylko kilka. Oprócz takich tematów książka oferuje wiele doskonałych i zwięzłych recenzji istotnych problemów, z jakimi często spotyka się konsultant. Na przykład rozdział na temat chorób nerek i zaburzeń kwasowo-zasadowych sprawiłby dobrą recenzję dla każdego i byłby doskonałym wprowadzeniem do tematu dla studentów. Rozdział poświęcony rozpoznawaniu i leczeniu zaburzeń endokrynologicznych jest również godnym pochwały, podobnie jest w szczegółowym rozdziale dotyczącym chorób zakaźnych.
Moja krytyka jest niewielka. Trudności pacjentów geriatrycznych wymienia się tylko krótko, a dyskusja na temat wskazań do inwazyjnego monitorowania i interpretacji jego wyników jest zbyt lakoniczna, by była przydatna. W przeciwnym razie polecam tę książkę osobom zaangażowanym w wewnętrzną konsultację konsultacyjną na dowolnym poziomie.
John L. Capps, MD
Klinika chorób wewnętrznych Aiken Capps, PA, Gastonia, NC 28054

[patrz też: lek bez recepty na trądzik, dentysta z wieży, otręby ryżowe ]