Medycyna geriatryczna

W ciągu ostatniej dekady geriatria dojrzała jako dyscyplina akademicka uznawana za istotną specjalność praktyki klinicznej. Wyłaniają się wyrafinowane podejścia do opieki, a także postępy w specyficznym zarządzaniu warunkami geriatrycznymi. Klinicysta opiekujący się starszymi ludźmi ma teraz dostęp do kilku wysokiej jakości podręczników, podręczników, podręczników i sylabusów. Pośród tego ważnego trendu Medycyna Geriatryczna jest rozczarowującą pracą. Mimo, że prezentowane bez odniesienia do swojego poprzednika, wydaje się być rewizją podręcznika redaktora z 1982 r., Z praktycznie identycznym wstępem (Clinical Internal Medicine in the Aged, Filadelfia: WB Saunders). Ta przedmowa i cytaty, które wprowadzają rozdziały, nadają humanistyczny ton, w którym przeważają przytłaczająco medyczne treści. Niestety brakuje w nich rozdziałów dotyczących zasad geriatrii i gerontologii, które pojawiają się w standardowych podręcznikach. Zasady te mają kluczowe znaczenie dla ludzkiego skupienia się na starszych pacjentach jako całych, funkcjonujących osobach, a nie na naczyniach konstelacji choroby.
Redaktorowi nie udało się stworzyć spójnej pracy. Rozdziały są dość nierównomierne, poza zwykłą zmiennością w książce stworzonej przez wielu autorów. Na przykład 50 stron (ponad 10 procent książki) poświęcono chorobie płuc, podczas gdy choroba Alzheimera jest traktowana na niewiele więcej niż jedną stronę. Chociaż kilka rozdziałów jest dobrych, takich jak te dotyczące choroby płuc, zastoinowej niewydolności serca, żywienia, pielęgnacji stóp, omdlenia i zaburzeń seksualnych, wiele innych jest niewystarczających. Na przykład rozdział dotyczący infekcji jest zawstydzająco rzadki, zbyt mało jest na temat menopauzy (co jest zawarte w rozdziale na temat zaburzeń seksualnych), a także istnieją ważne pominięcia, takie jak przypadkowa hipotermia i udar cieplny.
Organizacja książki jest kolejnym dowodem braku solidnego zrozumienia tego, co jest podstawą w dziedzinie geriatrii. W związku z tym temat leków jest traktowany w sekcji dotyczącej stanów neuropsychiatrycznych; immunologia, onkologia i choroby zakaźne są zlepione, podobnie jak choroby żołądkowo-jelitowe, endokrynologiczne i metaboliczne.
Trzeba się zastanowić, kto może być publicznością tej książki – prawdopodobnie nie uczniami, ponieważ w żadnym wypadku nie jest ona dostatecznie uczona czy kompletna. Nie jest tak praktyczne, jak kilka dostępnych podręczników i sylabusów. Przeoczenia stanowią prawdziwe problemy dla praktyków.
Ta książka jest trudna do polecenia; nierówne traktowanie tematów prowadzi do wielu rozczarowań i należy wnioskować, że wiele podręczników jest lepszych od tego.
Mark E. Williams, MD
University of North Carolina School of Medicine, Chapel Hill, NC 27514