Rozwój autoprzeciwciał przed klinicznym początkiem tocznia rumieniowatego układowego ad 5

Anty-dwuniciowe przeciwciała DNA wykryto po raz pierwszy średnio 2,2 roku przed diagnozą, później niż po pierwszym wykryciu przeciwciał przeciwjądrowych (P = 0,06) i wcześniej niż przeciwciała przeciwjądrowe rybonukleoproteiny (P = 0,005). Rysunek 1. Ryc. 1. Krzywe limitu dla produktów Kaplana-Meiera dla odsetka pacjentów z pozytywnymi testami na przeciwciała w stosunku do czasu diagnozy lub pojawienia się pierwszej klinicznej manifestacji tocznia rumieniowatego układowego (SLE). Dla każdego autoprzeciwciała oceniano odsetek pacjentów, u których wynik badania był dodatni w stosunku do czasu rozpoznania lub do czasu pojawienia się pierwszego kryterium klinicznego. W analizach czasu od opracowania przeciwciała do rozpoznania SLE (panel A), przeciwciała przeciwjądrowe (ANA) pojawiły się znacznie wcześniej niż przeciwciała anty-Sm (Z = 3,22, P <0,001) i przeciwciała przeciwjądrowe rybonukleoproteiny (anty- nRNP) (Z = 4,18, P <0,001), ale nie znacznie wcześniej niż przeciwciała anty-Ro, anty-La, antyfosfolipidowe (APL) lub anty-dwuniciowe DNA (anty-dsDNA). W analizach czasu od rozwoju przeciwciała do pierwszej manifestacji klinicznej (Panel B) przeciwciała przeciwjądrowe pojawiły się znacznie wcześniej niż przeciwciała anty-Sm (Z = 2,98, P = 0,003) i przeciwciała przeciwjądrowe rybonukleoproteiny (Z = 4,34, P <0,001), ale nie znacznie wcześniej niż inne autoprzeciwciała, przy czym przeciwciała o podwójnej nici DNA są pośrednie (P = 0,06).
W znacznej części przypadków autoprzeciwciała były obecne w najwcześniejszej dostępnej próbce surowicy i dlatego nigdy nie zostały udokumentowane jako niewykrywalne (tab. 1). Aby umożliwić pacjentom z dodatnimi wynikami w pierwszej próbce, którzy w rzeczywistości mieli autoprzeciwciała o wiele wcześniej, zastosowaliśmy krzywe graniczne produktu Kaplan-Meier (Figura 1), aby ocenić zmianę odsetka pacjentów z dodatnimi wynikami w czasie.
Odsetek pacjentów ze SLE, którzy mieli anty-Sm lub przeciwciała przeciwjądrowe rybonukleoproteiny wzrosły dramatycznie w roku przed diagnozą. Wśród pacjentów, którzy mieli kiedykolwiek wynik dodatniego autoprzeciwciała, wskaźnik serokonwersji wynosił około 20 procent w ciągu roku przed diagnozą dla przeciwciał przeciwjądrowych, anty-Ro lub anty-La, a 30% dla przeciwciał przeciw dwuniciowemu DNA. Przeciwnie, wskaźnik początkowej detekcji w roku poprzedzającym diagnozę wynosił 82% dla przeciwciał anty-Sm i 75% dla przeciwciał przeciw jądrowych rybonukleoprotein. Odkrycia te odzwierciedlają bliski związek czasowy między rozwojem tych autoprzeciwciał a chorobą kliniczną.
Czas od opracowania autoprzeciwciał do pojawienia się pierwszego kryterium klinicznego
U 27 pacjentów pierwsze udokumentowane pojawienie się jednego z klinicznych kryteriów SLE wystąpiło w tym samym miesiącu, co diagnoza SLE. Większość pacjentów miała bardziej podstępny początek choroby; 21 z 130 (16 procent) miało objaw kliniczny ponad trzy lata przed rozpoznaniem, a kilka z objawami klinicznymi aż dziesięć lat przed rozpoznaniem. Dane te są nieco zniekształcone i średnio pacjenci zgłaszali pierwszy kliniczny objaw 1,5 roku przed rozpoznaniem (mediana 0,42 roku).
Rysunek 2
[hasła pokrewne: leczenie po przeszczepie skóry, espumisan przed usg, otręby ryżowe ]
[więcej w: migotanie w oku, implanty zeby, drenaż limfatyczny cena ]