Samotny guzek płucny

W artykule dotyczącym praktyki klinicznej Ost i współpracownicy (wydanie z 19 czerwca) nie odnoszą się konkretnie do kokcydioidomikozy. W obszarach, w których choroba ta występuje endemicznie, odsetek guzków płucnych spowodowanych kokcydioidomikozą wynosi prawie 30 procent.2 Wiele takich guzów jest nie wapniowych i ma średnicę większą niż 3 cm, co sugeruje, że tacy pacjenci są obarczeni wysokim ryzykiem zachorowania na nowotwór. W większości przypadków wyniki badań serologicznych w kokcydiozie są negatywne, a techniki obrazowania nie są pomocne, co prowadzi do zastosowania technik inwazyjnych do ustalenia diagnozy. Aspiracja cienkoigłowa jest diagnostyczna tylko w około 50 procentach przypadków guzków kokcydioidalnych. [23] Biopsja chirurgiczna daje wyższe plony, ale wiąże się ze zwiększonymi powikłaniami. Dopóki nie są dostępne bardziej czułe testy, ustalenie, czy w przeszłości występowało kokcydiozoidowe zapalenie płuc i wykonywanie kokcydioidowych testów serologicznych, może pozwolić na badanie radiologiczne, a nie na badania inwazyjne. Pomocne może też być informowanie pacjentów z pierwotnym kokcydioidalnym zapaleniem płuc, że mogą oni następnie zostać rozpoznani przez brodawkę płucną.
Neil M. Ampel, MD
University of Arizona, Tucson, AZ 85723
3 Referencje1. Ost D, Fein AM, Feinsilver SH. Samotny guzek płucny. N Engl J Med 2003; 348: 2535-2542
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Forseth J, Rohwedder JJ, Levine BE, Saubolle MA. Doświadczenie z biopsją igłą dla kokcydioidalnych guzków płuc. Arch Intern Med. 1986; 146: 319-320
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Chitkara YK. Ocena hodowli przezskórnych próbek z biopsji rdzenia w diagnostyce guzków płucnych. Am J Clin Pathol 1997; 107: 224-228
Odpowiedź
Autorzy odpowiadają: Doceniamy wglądy doktora Ampel i zgadzamy się, że lekarze powinni brać pod uwagę miejscowe grzyby endemiczne jako potencjalne czynniki przyczyniające się do diagnozy różnicowej. Ocena podstawowego prawdopodobieństwa infekcji grzybiczej jako przyczyny guzków jest trudna. Chociaż w wielu seriach wysoki odsetek przypadków jest spowodowany chorobą grzybową, mianownik zmienia się w zależności od metody ustalania przypadku. Obie cytowane serie (autorstwa Chitkara1 i Forseth et al.2) były retrospektywnymi seriami biopsji cienkoigłowych. Te szczególne badania nie dają prawdopodobieństwa kokcydioidomikozy u wszystkich pacjentów z guzkami, ale raczej prawdopodobieństwo kokcydioidomikozy, biorąc pod uwagę, że lekarz uważa, że jest wystarczająco dużo niepewności, aby uzasadnić biopsję igły. W badaniu przeprowadzonym przez Chitkara 97% guzków uznanych za prawdopodobnie złośliwe przez radiologów było pozytywnych pod względem raka, podczas gdy 39% nieokreślonych guzów było złośliwych. Przypadki kokcydioidomikozy w tej serii stwierdzono głównie w tej drugiej grupie.
Chociaż prawdziwe występowanie kokcydioidomikozy jako przyczyny guzków jest niepewne, zgadzamy się z dr Ampelem, że lekarze powinni wziąć pod uwagę prawdopodobieństwo tego stanu, decydując o strategii zarządzania.
David Ost, MD
Alan M. Fein, MD
Steven H. Feinsilver, MD
North Shore University Hospital, Manhasset, NY 11030