Transformowanie czynników wzrostu 1 i w przewlekłych chorobach wątroby w wyniku terapii interferonem Alfa

FIBROSIS jest ważnym składnikiem zaawansowanej przewlekłej zapalnej choroby wątroby.1 2 3 4 5 W marskości zwłóknieniu towarzyszy martwica komórek i regeneracja guzkowa.2, 3 Zwłóknienie wątroby jest złożonym procesem, który obejmuje zmiany w ilości pozakomórkowych składników macierzy, aktywacja komórek zdolnych do wytwarzania materiałów matrycowych, uwalniania cytokin i przebudowy tkanek.1, 4 5 6 7 Oprócz bycia inhibitorem syntezy DNA przez hepatocyty, transformujący czynnik wzrostu (TGF) .1 jest związany ze zwłóknieniem wątroby.13 14 15 TGF.1 zwiększa wytwarzanie zewnątrzkomórkowych białek macierzy i ich receptorów i hamuje syntezę matrycy degradujące enzymy proteolityczne.16 17 18 19 20 W wątrobie TGF.1 indukuje syntezę kolagenu w lipocytach.21 22 23 24 Uważa się, że komórki te, znajdujące się w przestrzeniach podśródbłonkowych, ulegają aktywacji w zwłóknieniu wątroby.1, 4, 6, 23 24 25 26 27 Wykorzystując eksperymentalny model schistosomatozy u myszy, Czaja i wsp. [13] stwierdzili wzrost zawartości mRNA informacyjnego TGF.1 (mRNA) w wątrobie zakażonych zwierząt, równolegle ze wzrostem mRNA prokolagenu typu I. Nakatsukasa i wsp.24 również znaleźli dodatnią korelację pomiędzy mRNA TGF.1 i mRNA prokolagenu I, III i IV w wątrobach szczurów ze zwłóknieniem wątroby wywołanym tetrachlorkiem węgla. W świetle tych obserwacji zastanawialiśmy się, czy ekspresja mRNA TGF.1 koreluje z różnymi wskaźnikami zwłóknienia wątroby i urazu u ludzi. Dlatego zmierzyliśmy poziomy mRNA TGF.1 w stanie stacjonarnym w próbkach pobranych z biopsji wątroby od pacjentów z przewlekłym zapaleniem wątroby i marskością wątroby i skorelowaliśmy ich ekspresję z mRNA prokolagenu typu I w tej samej próbce biopsyjnej i ze stężeniami białka prokolagenu typu III w surowicy. Aby określić zakres aktywności proliferacyjnej w wątrobach pacjentów z przewlekłą chorobą wątroby, mierzyliśmy ekspresję mRNA histonowego H3, ogólnie uważanego za dobry marker syntezy DNA. 28 29 30 Ponieważ TGF. jest silnym mitogenem hepatocytów wytwarzanym in vivo i in vitro. W badaniach in vitro na hepatocytach stymulowanych do proliferacji 9, 31 przeanalizowaliśmy korelację między ekspresją mRNA histonowego H3 i mRNA TGF. w przewlekłej chorobie wątroby. W końcu, w małej grupie pacjentów z przewlekłym wirusowym zapaleniem wątroby typu C, ustaliliśmy, czy leczenie interferonem alfa zmniejsza aktywność fibrynogeni- cyjną i proliferacyjną choroby i ekspresję mRNA TGF.1 w wątrobie.
Grupy badawcze
Próbki biopsyjne wątroby pobrano od 46 pacjentów z podwyższoną aktywnością aminotransferazy alaninowej (ALT), u których występowały objawy kliniczne sugerujące przewlekłą chorobę wątroby lub wcześniejsze rozpoznanie takiej choroby. Próbki pobrano również od ośmiu pacjentów z prawidłowymi wynikami testów czynności wątroby poddanych cholecystektomii z powodu kamicy żółciowej, bez powikłań klinicznych. Protokół tego badania został zatwierdzony przez komisję etyczną Uniwersytetu w Navarra (Pampeluna, Hiszpania), a wszyscy pacjenci wyrazili świadomą zgodę. Próbki (minimalna wielkość, długość 16 mm) uzyskano za pomocą igły biopsyjnej TruCut. Około połowę każdej próbki natychmiast zamrożono w ciekłym azocie i przechowywano w temperaturze -80 ° C, aż do ekstrakcji RNA; pozostałą część próbki poddano badaniu histologicznemu zgodnie ze standardowymi procedurami.
Próbki 4 z 46 pacjentów wykazały stłuszczenie wątroby, ale nie stwierdzono zwłóknienia ani martwicy
[patrz też: trabekuloplastyka laserowa, przychodnia na żelaznej, implanty zeby ]