Trwały ból u starszych osób: interdyscyplinarny przewodnik leczenia

Wraz z wieloma dolegliwościami starości, ból jest częstym zjawiskiem. Przyczyny bólu u osób starszych, w przeciwieństwie do tych, które dotyczą młodszych dorosłych, są często złożone i prawdopodobnie nie dają się odwrócić. Fizyczny dyskomfort bólu jest tylko jednym aspektem problemu. Przewlekły ból u osób starszych może skutkować większym uzależnieniem od innych, depresją i utratą poczucia własnej wartości. Z tych powodów leczenie przewlekłego bólu u tych pacjentów często wymaga złożonych ocen i podejścia wielodyscyplinarnego. Starsze osoby dorosłe odczuwają ból, który wynika nie tylko ze zwyrodnieniowego procesu związanego ze starzeniem się, ale także z wielu procedur medycznych, które mogą zostać poddane. Ponadto, starzenie się narządów może wzmacniać zagrożenia związane z lekami stosowanymi w leczeniu bólu przewlekłego, a upośledzenie funkcji poznawczych może skomplikować rehabilitację i leczenie psychologiczne.
Trwały ból u starszych osób oferuje lekarzom i specjalistom opieki podstawowej podstawę, na której opiera się ocena, uznanie różnic i planowanie skutecznego multidyscyplinarnego leczenia przewlekłego bólu u osób w podeszłym wieku. Książka zaczyna się od przeglądu sposobów, w jakie starsze osoby dorosłe odczuwają ból; w tej części omówiono fizjologię i postrzeganie bólu, szczególne problemy związane z oceną bólu u osób w podeszłym wieku i ich konsekwencje dla leczenia. Zaburzenia mięśniowo-szkieletowe są szczegółowo omówione, ale podaje się o wiele mniej informacji na temat zaburzeń neurodegeneracyjnych i bólu naczyń krwionośnych.
Silne poparcie dla interdyscyplinarnego leczenia jest stałym tematem w całej książce; takie podejście jest uzasadnione głównie przez występowanie skutków ubocznych leków u starszych pacjentów oraz złożoność potrzeb tych pacjentów. Jeden cały rozdział stanowi solidną podstawę do oceny wyników w leczeniu przewlekłego bólu u osób starszych. Kolejny rozdział dotyczy rehabilitacji. Przydałaby się szersza dyskusja na temat rehabilitacji u starszych pacjentów z otępieniem. W książce poruszono również kwestię konieczności edukowania lekarzy na temat przewlekłego bólu u osób starszych, konsekwencji niezarządzanego bólu i opieki paliatywnej. Omówiono również problemy związane ze zwrotem, które mogą wpłynąć na dostępność leczenia bólu przewlekłego, a także potencjalne rozwiązania.
Niezwykłą cechą tej książki są studia przypadków zamieszczone na końcu każdego rozdziału. Te studia przypadku dostarczają dodatkowych informacji i praktycznych dyskusji na temat pacjentów. Niestety, w tych studiach przypadku niewiele uwagi poświęcono podejściu interdyscyplinarnemu.
Celem tego podręcznika jest bycie zasobem klinicznym dla podspecjalistów i lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej. Przy kilku tabelach i rozdziałach, które nie pozwalają na szybkie odniesienie, książka nie w pełni spełnia swój cel. Niemniej jednak, zarządzanie przewlekłym bólem u osób starszych jest ważnym tematem, a ta książka jest użyteczną próbą dostarczenia informacji na ten temat. Lepsza organizacja tekstu, bardziej skoncentrowane informacje i spójna edycja doprowadziłyby do lepszego wyniku.
Edgar Ross, MD
Brigham and Women s Hospital, Boston, MA 02115

[przypisy: opokan keto, przychodnia na żelaznej, proteza bezklamrowa ]
[przypisy: opokan keto, toxo igg cena, dentysta z wieży ]