Zapobieganie nefropatii wywoływanej przez radiokontrastowo przez hemofiltrację ad 6

Przyczyny śmierci nie można było ustalić w pięciu przypadkach. Pozostałych dziewięciu pacjentów zmarło z powodu ostrych incydentów sercowo-naczyniowych: zawał mięśnia sercowego u dwóch pacjentów, nagła śmierć u dwóch pacjentów i obrzęk płuc, tamponada serca, udar, zatorowość płucna i zawał jelit u jednego pacjenta. Względne ryzyko zgonu w ciągu jednego roku w grupie kontrolnej, w porównaniu z grupą hemofiltracji, wynosiło 1,16 (95% przedział ufności, 0,96 do 1,40; P = 0,11) wśród pacjentów z wyjściowym stężeniem kreatyniny w surowicy wynoszącym mniej niż 4 mg na decylitr (353,6 .mol na litr) i 3,53 (95 procent przedziału ufności, 1,08 do 11,20; P = 0,002) wśród osób z wyjściowym stężeniem kreatyniny w surowicy wynoszącym 4 mg na decylitr lub więcej.
Dyskusja
Profilaktyczna hemofiltracja na OIOM wydaje się skuteczną i bezpieczną strategią zapobiegania ostrym zaburzeniom czynności nerek wywołanym środkiem kontrastowym u pacjentów z przewlekłą niewydolnością nerek poddawanych przezskórnej interwencji wieńcowej. Co więcej, wyniki wewnątrzszpitalne i roczne kliniczne również uległy znacznej poprawie w grupie hemofiltracji w porównaniu z grupą kontrolną.
Pacjenci z przewlekłą niewydolnością nerek żyją dłużej i mają predyspozycje do przyspieszonej miażdżycy; w związku z tym stanowią one coraz większy odsetek pacjentów poddawanych przezskórnym interwencjom wieńcowym26. Wynik kliniczny pacjentów, u których rozwija się nefropatia wywołana środkiem kontrastowym po przezskórnych interwencjach wieńcowych, jest szczególnie słaby, a zgłoszona śmiertelność wewnątrzszpitalna wynosi ponad 20% a łączna roczna śmiertelność wynosi ponad 35 procent.1-10,27 W dwóch badaniach śmiertelność wzrosła do 45 procent i 62 procent, odpowiednio, gdy dializa była wymagana.4,9
U naszych pacjentów z badania wystąpiło bardzo duże ryzyko ostrego pogorszenia czynności nerek i słabych wyników klinicznych.1-10 Wszyscy mieli wyraźną niewydolność nerek (zakres stężeń kreatyniny w surowicy, 2,1 do 6,3 mg na decylitr [od 185,6 do 556,9 .mol na litr]) i ekspozycja na dużą objętość środka kontrastowego; większość miała również jeden lub więcej dodatkowych czynników ryzyka dla nefropatii wywołanej przez środek kontrastowy. Pomimo tego profilu wysokiego ryzyka, nefropatia wywołana czynnikiem kontrastowym rozwinęła się tylko u 5% pacjentów leczonych hemofiltracją na OIT, podczas gdy takie pogorszenie czynności nerek wystąpiło u 50% pacjentów kontrolnych leczonych solą fizjologiczną. Średnia ilość zastosowanego środka kontrastowego była większa niż podana w innych badaniach, ponieważ wielu z naszych pacjentów poddano koronarografii i interwencji wieńcowej podczas tej samej sesji. Rzeczywiście, w około 30 procentach przypadków wykonano wiele procedur. Czynniki te prawdopodobnie przyczyniły się do wysokiej częstości występowania nefropatii wywołanej przez środek kontrastowy w grupie kontrolnej.
Po uwzględnieniu hospitalizacji i rocznych okresów obserwacji śmiertelność w grupie kontrolnej była znacznie wyższa niż obserwowana w grupie hemofiltracji i była podobna do tej zgłoszonej we wcześniejszych badaniach z udziałem pacjentów z przewlekłą niewydolnością nerek, którzy byli wystawiony na działanie środków kontrastowych. 4, 4. Częstość wszystkich pierwotnych punktów końcowych (powikłania i zgon w szpitalu lub podczas obserwacji) u pacjentów leczonych hemofiltracją w OIT była znacznie niższa niż w grupie kontrolnej i nie różniły się od tych zgłaszanych u pacjentów bez przewlekłej niewydolności nerek lub z przewlekłą niewydolnością nerek, które nie były skomplikowane przez nefropatię wywołaną przez środek kontrastowy.5-7 Chociaż większość korzyści przypisujemy hemofiltracji, ogólna intensywność opieki świadczonej lub zastosowanie wlewu heparyny podczas hemofiltracji – oprócz dwóch różnych strategii leczenia nerkowego – mogło wyjaśnić niektóre różnice n wyniki kliniczne między obiema grupami.
Oceniono kilka strategii zapobiegania nefropatii wywołanej przez środek kontrastowy
[podobne: migotanie w oku, ministerstwo zdrowia logo, otręby ryżowe ]
[podobne: migotanie w oku, implanty zeby, drenaż limfatyczny cena ]